The Dice Tower: Best of 2013

The Dice Tower är en amerikansk podcast om brädspel som jag ofta vänder mig till när jag söker information och åsikter att stödja brädspelsinköp mot. Hittills har de aldrig gjort mig besviken och därför håller jag stenkoll på deras sida varje år när det lackar mot jul och nyår; det är nämligen då de presenterar de spel de har tyckt bäst om under det gångna året. Den här gången är de tre personer, som i ett nästan timmeslångt Youtube-klipp, presenterar sina favoriter från 2013. Min tanke med detta inlägg är att sammanfatta deras favoriter för Er som inte har tid eller är nördiga nog för att titta på klippet själva (jag vet att ni finns).

Tom, Sam och Zee (som personerna i panelen heter) har ganska skilda smaker gällande brädspel vilket gör att de skjuter vilt omkring sig och nämner inte mindre än 23(!) olika spel. Tack och lov finns det sex stycken gemensamma nämnare i deras presentationer och det är dessa jag kommer att presentera här. För att kunna rangordna dem så sanningsenligt och rättvist som möjligt har jag adderat de gemensamma nämnarnas placeringar i The Dice Towers ranking, och ju lägre denna siffra blir desto högre upp hamnar spelet på listan. Tilläggas bör att  spelen på listan som mest nämndes av två paneldeltagare, aldrig alla tre.

Jag vill även passa på att tillägga att samtliga spelbeskrivningar är översatta från engelska av mig, så eventuella fel är helt och hållet mina. Nåväl, dags att dra igång listan och självklart börjar vi nerifrån. Mycket nöje!

Francis-drake2Speltyp: Sjöfart, bluff, upptäckande Antal spelare: 3-5 Speltid: 90-120 min
Språk: Engelska Tillverkare: Kayal Games

Tillverkarens beskrivning:
Segla ut på ditt livs äventyr! Som skrävlande Elizabetanska kapare försöker deltagarna återupprepa Francis Drakes tre resor till karibiska hjärtat av Nya Spanien. Där tar de Aztekiskt guld, Inkasilver och dyrbara juveler. De mytomspunna skatterna i Cartagena, Havanna, Panama och Veracruz  kallar och är mogna att plockas. Men först måste de aspirerande kaptenerna förbereda sina resor och tävla med varandra i Plymouth om den begränsade tillgången på besättning, kanoner, fartyg, sluper, proviant och de handelsvaror som behövs. Tiden är dyrbar, för det är en tävling i att förbereda sitt fartyg och lämna Plymouths hamn först av alla.

Varje spelare sätter sedan kurs mot Nya Spanien och genomför upp till fyra uppdrag. Information från ”Informatören”, såväl som den tillfångatagna spanske amiralen och guvernören kommer att vara nyttig. Nyttig kommer också hjälpen från den spanske drottningen,  de engelska investerarna och Francis Drake själv vara. Vem blir den förste att nå Panama och Cartagena eller att hitta de stora skattflottorna på väg till Spanien?

Noggrann planering av dina uppdrag,  de rätta förvärven, sluga strategiska manövrar, hissade segel när tidvattnet går och en gnutta av Francis Drakes list kommer att leda till vinst över dina rivaliserande kaptener.

Carnival-zombie2Speltyp: Skräck, zombies, action Antal spelare: 1-6 Speltid: 90 min
Språk: Engelska Tillverkare: Raven distribution

Tillverkarens beskrivning:
De uråldriga manuskripten berättar om en Leviathan, en enorm varelse som ligger på lagunbottnen och på vars rygg stadens grundpelare vilar. Alla manusskript är överens om varelsens eviga sömn och att den en dag kommer att vakna, skaka loss staden från sina leriga rötter, krossa de förglasade styltor staden står på och sänka den i havet. De gamla hävdar dock att detta kommer att föregås av tecken; det är skrivet att Venedigborna ska känna skakningarna, rädda sig själva och lämna en övergiven stad åt monstret att förstöra.
Men det kom inga tecken, för vad de gamla inte visste var att Leviathan är död. I århundaden har staden blomstrat på ryggen av ett lik. Fast, liket håller nu på att vakna, och med det stiger de döda upp ur lagunen.

I Carnival Zombie leder spelarna en grupp karaktärer som försöker lämna Venedig och ta sig till fastlandet, långt bort från den terror som har drabbat den samlade folkmassan på karnivalen. Carnival Zombie är ett samarbetsspel som spelarna vinner och förlorar tillsammans eftersom själva spelet är motståndaren. För att lämna staden måste gruppen måste ta sig igenom horder av Infekterade och de måste dessutom skynda sig; Leviathan, på vilken Venedigs grundvalar vilar, håller på att vakna och det är bara en tidsfråga innan staden sjunker i det mörka lagunvattnet.

Forbidden-desert2Speltyp: Samarbetsspel Antal spelare: 2-5 Speltid: 45 min
Språk: Engelska Tillverkare: Gamewright

Tillverkarens beskrivning:
Förbered dig på ett spännande äventyr, där målet är att hitta en legendarisk flygmaskin begraven djupt under ruinerna av en uråldrig ökenstad. Du måste samarbeta med dina lagkamrater och använda varje tillgängligt hjälpmedel om du hoppas överleva den stekande hettan och de obarmhärtiga sandstormarna. Hitta den flygande maskinen innan ni alla förvandlas till permanenta inslag i den förbjudna öknen!

Kemet2Speltyp: Strategi, områdeskontroll Antal spelare: 2-5 Speltid: 60 min
Språk: Engelska Tillverkare: Asmodée

Tillverkarens beskrivning:
Ta kontroll över en uråldrig egyptisk civilisation, manövrera dina trupper för att besegra dina fiender, kontrollera de bästa territorierna och bli en legend tack vare dina militära bedrifter!
Kemet är ett spel av samma typ som Cyclades, med en atmosfär som tar dig tillbaka till uråldriga tider. Se till att vara den bästa strategen i strid och magi!

Caverna2Speltyp: Strategi, ekonomi, jordbruk Antal spelare: 1-7 Speltid: ca 30 min per spelare
Språk: Engelska Tillverkare: Lookout Games

Tillverkarens beskrivning:
I det här spelet är du den skäggige ledaren för en liten dvärgfamilj som bor i en bergsgrotta. Tillsammans, odlar ni skogen framför grottan samtidigt som ni gräver er djupare in i berget. Ni inreder grottan som boende för er avkomma såväl som arbetsplatser för era små firmor. Det är upp till er hur mycket malm ni vill bryta; ni kommer att behöva den för att smida vapen som tillåter er att ge er ut på expeditioner för att skaffa bonusar i form av föremål och handlingar. Medan ni gräver i berget kan ni hitta vattenkällor, malm och rubingruvor som utökar er rikedom. Precis utanför grottan kan ni utöka era rikedomar ännu mer genom jordbruk: ni kan avverka skogen och ge plats för åkrar och beteshagar.
Spelaren med den mest utvecklade spelbrickan är den som vinner spelet.

Omega-protocol-2Speltyp: Strategi, skräck, science fiction Antal spelare: 2-6 Speltid: 60-90 min
Språk: Engelska Tillverkare: Privateer Press

Tillverkarens beskrivning:
Deras bästa vapen är skräck, ditt är en automatkarbin.

Översvämmad med svärmar av monstruösa, genetiska skapelser ledda av sina ondskefulla och utomjordiska herrar, är underjordsanläggningen Subterra Bravo epicentrum för en ofattbar regeringskonspiration; en som måste hållas hemlig till varje pris. För att mörklägga sanningen har den skumma byrån som kontollerar situationen inlett Omega Protocol, som skickar en elitstyrka för att återta Subterra Bravo och radera alla spår av de hotfulla varelserna. Men hotet som dessa varelser och deras utomjordiska herrar utgör kan vara mycket större än någon kunnat ana.

Level 7 [Omega Protocol] är ett taktiskt, minatyrbaserat spel för 2-6 spelare. Ge dig oförskräckt in i odjurets mage som en del av ett tränat agentteam och arbeta tillsammans för att neutralisera alla hot; eller ta kontroll över varelserna som bor i Subterra Bravo och se till att mänskliga inkräktare får uppleva sann fasa innan de möter sitt ohyggliga öde.

****

Med risk att fullständigt massakrera mitt bankkonto vågar jag inte fördjupa mig mer än såhär just nu. Vågar du?

6 comments on “The Dice Tower: Best of 2013

  1. Är väldigt sugen på att införskaffa Carnival Zombie, Caverna och Level 7: Omega Protocol som alla verkar vara spel som verkar väldigt intressanta. Dock är det nog snarare några från Zee Garcias lista som kommer inhandlas först, till exempel Trieste.
    För de som inte redan vet detta så håller ju The Dice Tower på med sin årliga kickstarter nu, så om ni gillar deras recensioner och videor kan det ju vara värt att stödja dem om man har några små slantar kvar.
    Länk till KS: http://www.kickstarter.com/projects/tomvasel/the-dice-tower-2014-season-10

    Gilla

    • Själv är jag mest sugen på Francis Drake och Forbidden desert. Caverna också till egentligen, men eftersom jag har ett expanderat Agricola tror jag att jag nöjer mig där. Ett tag..

      Jag har faktiskt inte hunnit titta närmare på de andra spelen som togs upp, men jag markerade flera av dem i min sammanställning, så det finns med all säkerhet fler godbitar där!

      Gilla

      • Det är som ett klassiskt ”gubbar på en karta”-spel fast med euro mekanik, ekonomi och enorma techträd. Allt handlar också om att anfalla, de har lyckats lösa det så att folk ej kan sitta stilla och bygga gubbar.

        Gilla

  2. Spännande, det blir helt klart en titt för mig! Påminner det möjligen lite om Civilization – The board game? Där spelar ”tech trees” och ekonomi en stor roll tillsammans med striderna.

    Gilla

Kommentera

