Dead of Winter – Del 1, att vara med från början

start-web

Start line by Andi Sidwell (Licens: Creative Commons)

Jag är en feg person. Sällan sticker jag ut hakan utan att känna att jag har fakta att backa upp med, och av den anledningen är jag sällan heller först med nya produkter. Vid två tillfällen har jag frångått denna princip, vilka redovisas nedan för att skapa förståelse för min ihållande feghet:

  1. Jag köpte en Xbox360 på releasedagen 2005. Denna maskin självdestruerade inte mindre än två gånger, vilket i slutändan har blivit en riktigt dyr historia.
  2. I min ungdom ville jag vara först med att ha en mp3-spelare, och pyntade därför nästan 2500:- för en iRiver med 256 MB hårddisk. Vidare förklaring överflödig.

Som sagt jag är feg och anser mig ha giltig anledning till det. Dock har det nu återigen blivit dags att sätta nästippen på spel och göra en utsvävning som inte är helgarderad med fakta. Den här gången ska det banne mig bli en chansning utan brännande hål i plånboken, tandagnissel och bittra tårar.

Vad jag ska göra?

Jag ska förhandsboka brädspelet DEAD OF WINTER. Detta äventyr har jag för avsikt att göra en liten artikelserie om, så vänta er fler inlägg på temat efterhand som nyheter finns att hämta (av rättighetsskäl kan jag tyvärr inte ge er några bilder från spelet just nu, utan hänvisar till tillverkarens hemsida).

Varför är jag då villig att göra detta dödsföraktande språng och satsa mina surt förvärvade slantar på ett brädspel som inte ens är släppt? Nåja, för att tona ner bilden av mig själv som er hjältemodiga försökskanin ska jag erkänna att jag faktiskt besitter viss fakta i ämnet; någon måtta på risktagandet får det liksom vara.

DEAD OF WINTER tillverkas och ges ut av Plaid Hat Games, en spelutvecklare som i mina ögon går från klarhet till klarhet. De ligger t.e.x. bakom fantastiska spel som BIOSHOCK INFINITE – Siege of Columbia och MICE & MYSTICS (recension på ett av dessa spel utlovas förresten nästa vecka, så är det något av dem som intresserar extra mycket så står kommentarsfältet till ert förfogande). Allt ifrån deras hemsida till spelkomponenter och regelförklaringsvideos andas genuin kärlek till brädspel och närhet till spelarna. Jag litar helt enkelt på att de inte ställer sig bakom skräpprodukter.

Viss information om spelets kvalitet har även ”läckt” ut och det har självklart redan en alldeles egen sida på Boardgamegeek, där det bl.a. ligger högt på listor över spel som ses mest fram emot under 2014. Allt talar för att det blir en hit (eller en kraschlandning utan dess like).

Ovanstående spelar in i mitt beslut att förhandsboka, men vad som verkligen lockar mig är spelets tema och utformning:

Plaid Hat Games marknadsför DEAD OF WINTER som ett ”meta-cooperative psychological survival game”, vilket jag hoppas stämmer väl in med verkligheten. Temat är zombie-apokalyps (utan att för den sakens skull gå ut på att klubba horder av zombies), och spelarna ingår i en liten koloni av överlevare där de, var och en, styr över en liten grupp av överlevarna. Om ni, liksom jag själv inte gjorde nyss, begriper vad ”meta-cooperative” är, levererar Plaid Hat Games en förklaring som får det att vattnas i munnen på mig:

Det innebär att deltagarna arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål, men för att var och en ska uppnå segern måste de också slutföra sitt eget hemliga mål. Detta kan bestå i harmlösa små ticks, besatthet som kan äventyra det gemensamma målet, en vilja att sabotera huvuduppdraget eller hämnd mot själva kolonin! Spelet kan alltså sluta med att alla vinner eller förlorar, men också att vinnandet och förlorandet sprids mellan spelarna beroende på om de klarar sina mål eller inte. Det finns alltså anledning att inte alltid lita på den som pratar mest när gemensamma beslut tas…

Ett samarbetsspel med förrädarmekanik alltså, men med twisten att förräderierna inte alls behöver vara farliga eller särskilt elaka. De kan dock vara det, och hur ska man kunna avgöra vad som är vad? Det enda man kan vara säker på är att varje spelare har en egen agenda. Jag måste bara få prova. NU!

Tillverknings- och leveranstiden på DEAD OF WINTER är 2-5 månader, och det är enligt Plaid Hat Games nu betydligt närmare 2 månader än 5. Dock är det en del kostsam byråkrati med att importera saker från USA, vilket gör att oavsett om spelet släpps imorgon så kommer jag inte att få det förrän i sommar då en släkting till mig kommer att leverera det personligen.

Väntan har börjat.

Annonser

6 comments on “Dead of Winter – Del 1, att vara med från början

    • Kul att du också är intresserad! 🙂 Jag kan knappt vänta tills i sommar när paketet landar. Mycket väntan kvar dock, så jag får hålla till godo med lite förtittar och rykten så länge…

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s