Recension: Carcassonne Big Box 2

Carcassonne big box 2Speltyp: strategispel, familjespel Antal spelare: 2-5
Speltid: 45+ min Språk: Engelska
Ålder: 8+ Tillverkare: Rio Grande Games

Vägen från att, som brädspel, föra en undanskymd tillvaro i min spelgarderob, till att recenseras på Spelglädje kan vara lång, vindlande och dessutom våldsamt påverkad av slumpmässiga skeenden. Så är utan tvekan fallet med den recension du för tillfället är i full färd med att läsa, för sällan har turerna varit så många och tvära:
För cirka två veckor sedan hade jag och Björn bestämt oss för att spela COSMIC ENCOUNTER, något både han och jag hade sett våldsamt mycket fram emot. Tyvärr visade det sig att övriga inbokade deltagare inte hade sett fullt lika mycket fram emot evenemanget, för en efter en presenterade de högst tvivelaktiga anledningar att frånvara. Tycker ni till exempel att arbete eller familj är godkända anledningar att utebli från en brädspelsdag? Nej, just det.

Hur som helst, min och Björns vilja att brädspela minskade inte i takt med avhoppen, utan snarare tvärtom; frågan var bara vad vi skulle spela? Eftersom vackert väder råkade sammanfalla med speldagen och Björn har samma värmetålighet som en dåligt konstruerad isglass, började jag fundera kring spel i min ägo som skulle kunna avnjutas utomhus. Ni tänker kanske då på små och nätta spel? Spel med få komponenter? Eller spel som inte tar så stor plats? Som titeln på inlägget antyder tänkte jag, inspirerad av den nyligen upptäckta CARCASSONNE BIG BOX 4, precis tvärtom. Ut ur min garderob kom en låda, vars storlek närmast kunde jämföras med en tjock-TV från min barndoms 80-tal. Med en våldsam duns slog CARCASSONNE BIG BOX 2 (CBB2) ner på middagsbordet och vi började omedelbart spela; detta utan att ens märka att vi hade glömt att sätta oss ute och att vi hade fått tillökning i spelsällskapet av Frugan.

Under dagen spelades även LOVE LETTER, som Björn hade nöjet och lättjan att recensera förra veckan, och kvar till undertecknad på recensionsbordet låg CBB2, en best av astronomiska proportioner.
Jag har länge bävat för att skriva den här recensionen just på grund av CBB2:s storlek och omfattning, lådan innehåller ju trots allt 1 grundspel och inte mindre än 5 expansioner. Frukta dock intet kära vänner, för jag tänker faktiskt göra det här ganska enkelt för mig. En fullskalig genomgång av hela CBB2 skulle bli en hel uppsats, och så lång tid har ni väl knappast att sitta på jobbtoaletten utan att någon undrar? Jag själv har hur som helst inte tid att skriva den där uppsatsen för jag har nämligen betydligt viktigare saker, som att svalka min lekamen i många kubikmeter vatten, för mig. Det ni därför kommer att få i denna text är 1) en recension av grundspelet CARCASSONNE, 2) en plus-, minus- och mittemellan-bedömning av expansionerna som CBB2 innehåller och 3) en sammanfattning om vad jag tycker om big box-konceptet. Kapisch?

1) CARCASSONNE

Minns du det gamla GENI-spelet där man med hjälp av pusselbitar innehållande frågekategorier byggde upp spelplanen? Jag minns att jag tyckte att minst halva nöjet var att bygga åt håll ingen annan förväntade sig och att spelplanen därför aldrig såg likadan ut två gånger i följd. På samma sätt är det med CARCASSONNE, även om det i det här fallet ingalunda rör sig om ett frågespel. Spelplanen i CARCASSONNE består nämligen av ett medeltida landskap som inte existerar från början, utan det är istället upp till deltagarna att, under spelets gång, bestämma hur det ska se ut och i vilka riktningar det växer genom att lägga ut slumpmässigt dragna landskapsbrickor. Efter hand fylls landskapet på med vägar, städer, kloster och fält som spelarna sedan försöker kontrollera i sin jakt på segerpoäng. När den sista brickan är dragen och utlagd står spelaren med mest poäng som segrare.

Hur samlar man då poäng? Jo, varje spelare har vid spelets start 7 st så kallade ”följeslagare” som symboliseras av träfigurer i spelarens färg. När det är dags att göra sitt drag dras en ny slumpmässig landskapsbricka som måste placeras ut någonstans i landskapet. Spelaren får sedan välja om hen vill placera en av sina följeslagare på brickan i form av en riddare (i en stad), en rövare (på en väg), bonde (på ett fält) eller som en munk (ett kloster). När t.ex. en väg färdigställs (det finns en korsning i varje ände) får spelaren vars följeslagare står på vägen poäng beroende på hur lång vägen är, och följeslagaren återgår sedan till spelarens förråd, redo att placeras ut på nytt. På samma sätt fungerar det med städerna och kort sagt kan man säga att i CARCASSONNE har storleken betydelse.

Tänker man konstruktivt handlar CARCASSONNE alltså om att bygga så stora, egenkontrollerade städer, vägar, fält eller kloster som möjligt och vill man vara lite destruktiv kan man försöka placera brickor så att motståndarna får svårt att avsluta sina projekt. Destruktivt spelande belönas dock inte i någon större grad eftersom det trots allt behövs egna poäng för att vinna. Dessutom utdelas ”tröstpoäng” för vägar, städer och kloster som inte blev färdiga vid spelets slut.

Spelmekaniken är barnsligt enkel, men i sin enkelhet är den så genial att återspelningsvärdet i det närmaste är oändligt. Ingen spelplan blir den andra lik och eftersom landskapsbrickorna dras slumpvis är det ingen mening att försöka skapa någon form av master plan. CARCASSONNE handlar istället om att ha god förmåga att skjuta lite från höften samtidigt som man låter sin kreativa sida hjälpa till att skapa ett fantastiskt landskap.
Få spel är förresten, enligt mig, så mysiga att spela som CARCASSONNE. Någon nämnvärd konkurrens finns inte bland spelarna, utan man turas helt enkelt om att bygga på landskapet under fredliga former. Gliringar och glåpord passar inte in här utan fokus bör ligga på en trevlig stund tillsammans istället för att göra livet surt för varandra. Trots att jag själv besitter en vinnarskalle av rang har jag aldrig lyckats kicka ingång den på allvar under ett parti; kreativiteten och umgänget hamnar alltid i fokus.

CarcassonneSom familjespel, eller inkörsport till brädspelande, vill jag mena att CARCASSONNE är i det närmaste perfekt. De enkla reglerna gör att spelare av olika ålder och erfarenhet snabbt blir likvärdiga motståndare. Jag kan dessutom tänka mig att byggandet av spelplanen är ytterligare en faktor som jämnar ut oddsen eftersom samma spelplan aldrig dyker upp två gånger.
CARCASSONNE tilldelades, 2001, det prestigefyllda priset Spiel des Jahres och man kan lugnt säga att tyskarna var något på spåren där. Såhär ett drygt decennium senare fungerar det fortfarande fantastiskt bra i de flesta sällskap och, som ytterligare ett kvalitetskvitto: vad jag vet tillverkas det dessutom fortfarande expansioner till det.

Och när vi nu ändå har börjat komma in så smått på ämnet expansioner…

2) EXPANSIONERNA

Redan i sig självt vill jag påstå att CARCASSONNE är ett fantastiskt spel, men inte så bra att det inte blir ännu bättre med en eller flera expansioner. Tro mig när jag säger att det inte bara är expansionsgalningen i mig som säger detta, för de flesta expansioner tillför verkligen något i form av nya taktiker och tankesätt, men framför allt flera landskapsbrickor att bygga sin karta med.
CTBB2 innehåller inte mindre än 5 expansioner av genomgående spelmässigt hög kvalitet. Som med de flesta andra saker i livet tror jag att vilka expansioner man uppskattar beror väldigt mycket på tycke och smak, så om du är sugen på att expandera ditt CARCASSONNE, ta god tid på dig att välja! Nu, över till min gradering av expansionerna i CBB2:

PLUS (+)

CARCASSONNE – INNS & CATHEDRALS
Denna expansion adderar mekaniker som jag uppskattar väldigt mycket och den är alltid infogad när jag spelar CARCASSONNE. Jag skulle till och med vilja sträcka mig så långt som att säga att jag skulle sakna den väldigt mycket om den inte var med. Expansionen ökar heller inte svårighetsgraden, vilket gör att den är utmärkt att börja sitt expanderande med.

CARCASSONNE – TRADERS & BUILDERS
Ännu en expansion som jag mer eller mindre ser som ett måste i mitt CARCASSONNE. Här infogas några nya taktiska moment som ökar svårighetsgraden något men vi pratar om en inlärningstid på 7 minuter och 39 sekunder, så var inte rädda för att prova! TRADERS & BUILDERS innehåller dessutom gott om nya landskapsbrickor vilket ger ännu mer omväxlande kartor och omgångar.

CARCASSONNE – ABBEY & MAYOR
Nu ska jag erkänna att det närmar sig mittemellan ganska tydligt, men här finns ändå så pass mycket godsaker att hämta att den gott och väl kvalar in på plus. Svårighetsgraden ökar ytterligare något i den här expansionen, men jag skulle nog ändå säga att ABBEY & MAYOR bara innehåller vidareutvecklingar av grundreglerna i spelet; spelarna har helt enkelt mer taktiskt finlir att tänka på här. Även denna expansion infogas i princip undantagslöst i mitt CARCASSONNE.

MITTEMELLAN (+-)

CARCASSONNE – RIVER II, COUNT, KING & CULT
Egentligen är denna inte en enda expansion utan ett hopkok av mindre expansioner. Här finns delar som jag verkligen uppskattar, men också delar som jag uppskattar mindre.  Som tur är kan man välja att infoga bara vissa av småexpansionerna, vilket alltid blir fallet i mitt sällskap. Inlärningstiden för vissa delar av denna expansion kan också vara lite längre, så när jag spelar CARCASSONNE med oerfarna spelare använder jag dem i princip aldrig. Jag vill också sätta ett frågetecken för meningen med att köpa dem överhuvudtaget. Det är en sak när de ingår i en samling som CBB2, men en helt annan att köpa dem lösa tycker jag.

MINUS (-)

CARCASSONNE – PRINCESS & DRAGON
Och så kommer vi slutligen till CBB2:s sorgebarn nummer 1, för här finns verkligen ingenting att hämta som jag tycker om. Expansionen infogar bland annat en drake som mer eller mindre slumpmässigt ”äter upp” de utplacerade följeslagarna och skickar dem poänglösa tillbaka till sina ägare. Den kreativa och gemytliga stämningen byts här snabbt ut mot destruktiva hämndaktioner som inte gagnar någon och som definitivt inte passar in i min bild av CARCASSONNE. De gånger PRINCESS & DRAGON har använts i mitt sällskap har det till och med varit så att samtliga spelare har ansträngt sig för att draken inte ska skada någon alls, vilket knappast är ett gott betyg. Dessutom, ett, under lång tid, listigt uppbyggt nätverk av följeslagare kan, på bara några sekunder och relativt slumpmässigt, jämnas med marken här, och tro mig, det är inget du vill utsätta någon av dina CARCASSONNE-kamrater för.

3) BIG BOX-KONCEPTET

Okej, vad tycker jag då om själva konceptet? Spontant tycker jag att det är ett fantastiskt koncept som ger nya och gamla spelare möjlighet att spela ett fantastiskt grundspel kryddat med valfritt antal expansioner. Expansionerna och grundspelet blir liksom lite mer som ett enda spel, vilket självklart är ett listigt marknadsföringstrick riggat av folk som vet vad de gör. Men inte desto mindre, återspelningsvärdet blir enormt när så mycket variation går att infoga utan att återvända till affären. Jag har bara hört en enda person säga något negativt om CARCASSONNE efter att ha spelat grundutgåvan, och det är faktiskt min fulla övertygelse att det beror på att han enbart hade spelat just grunden. Expansionerna infogar nya taktiska moment som höjer spelets redan geniala mekanik till nya nivåer och mycket av detta kommer på köpet i en big box. Så långt, allt gott alltså.

De negativa bitarna med ett sådant här koncept är framförallt ekonomiska. CBB2 kostade en rejäl slant att köpa och det är knappast därför inbjudande för nya spelare att chansa på ett köp. En stor samling som den här tvingar dessutom på köparen expansioner som hen kanske inte vill ha eller redan har. Jag säger inte att jag inte hade köpt PRINCESS & DRAGON av misstag ändå, men nu ligger den mest och förmultnar i kartongen här.

Ska jag då sticka ut hakan lite så skulle jag, om ni har bra erfarenhet av CARCASSONNE eller bara är lite sugna, faktiskt uppmana er att köpa CARCASSONNE BIG BOX 4 som finns ute nu. Visst, den kostar kanske en liten slant, men jag kan garantera er att pengarna är väl investerade! Kvaliteten är fantastiskt hög på allt ifrån landskapsbrickor till spelpjäser och dessutom skänker jag en extra tanke till den person, hos tillverkaren, som konstruerade inlägget i kartongen samt beskrivningen på var i kartongen varje expansion ska ligga. Enkelt och genialt, precis som CARCASSONNE.

Förresten, vet ni hur vi slutligen upptäckte att Frugan var med och spelade? Hon sopade banan med oss allihop…