Dags att sticka ut näsan igen #1

Kickstarter Spelglädje BrädspelKickstarter logo by Aslan Media (Licens: Creative Commons)

Är det någon mer än undertecknad som tycker att 2015 har varit lite sömnigt hittills? Saker och ting fortsätter i sina invanda hjulspår och kristallkulan antyder inget om att livet framöver kommer att bli annorlunda. För mig råder det inga som helst tvivel om att den närmsta framtiden kommer att innehålla pool- och bilreparationer, bakslag för våren och kamp med Arbetsförmedlingen om brödfödan. Inga tvivel alls och jag är besviken.

”Livet skulle ju vara en rolig och gastkramande berg-och-dalbana där jag varje dag skulle överösas med guld, Bellmanska nymfer och myrra!”

Jag vet inte vad ni anser om den saken, men det var i alla fall så det stod på kontraktet jag skrev under när jag gick med på att födas till den här världen. Visst, en liten mängd guld har jag ju men jag har inte sett röken av varken nymfer eller myrra. I och för sig är det inte helt omöjligt att jag har sett myrra någon gång, jag har nämligen inte riktigt koll på hur det ser ut. Men om det nu, mot förmodan, skulle vara så att jag har överösts med myrra så skulle jag väl ändå ha märkt det!? Just det. Jag är förresten beredd att stryka nymferna ur kontraktet, jag är nämligen väldigt nöjd med Frugan, men ge för bövelen hit guldet och myrran! Är det någon mer som har liknande ouppfyllda kontraktsvillkor i sitt livskontrakt är det bara att höra av sig till mig så organiserar vi någon sorts strejk.

Nu var ju inte meningen med det här inlägget att jag skulle outa villkoren i mitt livskontrakt offentligt. Jag kände mig dock tvungen för att ni skulle förstå vilken avgrundsdjup besvikelse jag lever med och därmed kunna sätta de åtgärder jag nu ska presentera i sitt rätta sammanhang; det har nämligen blivit dags att göra något drastiskt. Igen.
Trogna läsare av Spelglädje vet att jag under förra året kastade mig handlöst ut i okändheten genom att förhandsboka DEAD OF WINTER (min våghalsiga färd resulterade för övrigt i en artikelserie som finns till allmän åskådan i vårt arkiv). Min chansning får, såhär i efterhand, ses som ganska framgångsrik, varför jag nu, boostad av min framgång, återigen känner mig modig och stark nog för att leva lite farligt.

Att leva farligt vore ju inte att leva farligt om man inte flyttar fram sina positioner och tänjer gränserna ytterligare, varför jag nu ska göra något som hade varit helt otänkbart för mig för bara ett år sedan. Jag ska Kickstarta.
För er som inte vet vad Kickstarter är så är det ett nätbaserat sätt för entreprenörer på olika områden att, kort och gott, tigga pengar för att deras mirakulösa produkt ska kunna tillverkas och ta över världen. Varje kampanj har en sida där produkten och dess ekonomiska mål presenteras så attraktivt som möjligt. Det finns alltså inga garantier för att produkten kommer att få ihop tillräckligt med pengar för att tillverkas (men då slipper man så klart att betala) eller, framförallt, om den kommer att vara något att ha överhuvudtaget. Allt jag har att gå på är alltså en förskönande reklamkampanj och ett löfte om att om tillverkning sker så kommer jag att få ett exemplar.

Jag förstår att ni kippar efter andan nu för det här är verkligen supermodigt av mig. Självklart har jag heller inga egoistiska skäl med mitt lilla projekt. Jag ser det absolut inte som en chans att få tag på fantastiskt roliga spel som kanske aldrig når de svenska butikerna. Det här gör jag enbart som en tjänst till er, kära läsare.

I mitt sökande har jag identiferat två projekt som jag tycker verkar extremt lovande. Skillnaden mellan dem är att det ena, BURGLE BROS, redan har nått sitt ekonomiska mål, och i detta nu enbart genererar bonusar till sina stöttare, medan det andra, AMONG NOBLES, ännu inte har nått upp till sin produktionskostnad. I skrivande stund har jag inte bestämt mig helt för om jag ska stötta båda eller bara ett av dem, men det lutar åt att jag väljer båda. BURGLE BROS verkar så inihoppsan roligt att jag inte vill vara utan det och AMONG NOBLES känns som mumma (myrra?) för en historieintresserad nörd som mig.

BURGLE BROS eller AMONG NOBLES alltså. Eller båda. Det är frågan. Vad tycker ni?


Kommentera

