Guldtärningen 2015

I helgen har väldigt många brädspelsintresserade samlats i Essen för att besöka Spiel 15. Som ni märker är inte jag en av dem, utan lite småbittert sitter jag istället här och skriver ett blogginlägg om Guldtärningen 2015. Egentligen ska jag inte sitta här och klaga över min situation, men nästa år måste jag bara åka till Essen, punkt och slut.

Nåväl. Varje år delar Sveriges Leksakshandlares Riksförbund ut Guldtärningen till årets spel i kategorierna familjespel, barnspel och vuxenspel. Vinnarna för 2015 tillkännagavs häromveckan och även om de flesta av er förmodligen redan har koll tänkte jag följa traditionens makt och presentera dem här på Spelglädje.

Trogna läsare har antagligen förstått att jag inte har ett särskilt stort förtroende för den jury som har slagit ihop sina hjärnceller i prisutdelandet, men det gör ändå inte Guldtärningen ointressant för mig. Snarare tvärtom faktiskt, jag är extremt nyfiken på vilka lir som Leksakshandlarna vill pracka på Sverige den här gången. Förra året får jag erkänna att de gjorde ett ganska bra jobb, både THE MAGIC TOWER och LA BOCA var riktigt roliga spel som jag tror har bringat mycket glädje i stugorna (LA BOCA har dessutom hittat in i min spelgarderob).

Hur kommer det då att gå den här gången? Kommer Guldtärningarna att överträffa mina, visserligen lågt ställda, förväntningar även i år? Ingen vet, allra minst jag, men precis som förra året får Spelglädje, via Worldofboardgames.com, möjlighet att utsätta Guldtärningarna för ett stenhårt och skoningslöst speltest i goda vänners lag.

Kommer det då, som förra året, att spottas ut tre recensioner inom loppet av en enda vecka? Svaret är tyvärr nej eftersom min ständige vapendragare Björn, som ni säkert har märkt, har tagit en liten paus ifrån spelrecenserandet. Vi gör inte mer drama om det än så, men som ni säkert förstår blir det lite väl mastigt för undertecknad att producera tre recensioner på bara några dagar.

Speltestandet kommer att ske någon gång under november, ni kommer garanterat att märka, både Twitter och Instagram, när det mer exakt är dags (EDIT 151128: eftersom KLASK verkar ta väldigt god tid på sig att släppas till försäljning dröjer speltestandet fram tills dess att det behagar dyka upp). Redan nu kan ni dock glädjas åt följande sammanställning av årets vinnare med respektive jurymotivering. Beskrivningarna är hämtade från spelens baksidor och motiveringarna är hämtade från Leksaksbranschen.se. Bilderna på VAMPYRJAKTEN och TREXO är lånade med tillåtelse av Worldofboardgames.com och bilden på KLASK är hämtad från tillverkarens hemsida.

Efter hand som recensionerna publiceras kommer de självklart även att kunna nås via länkar i det här inlägget.

Årets barnspel:

VAMPYRJAKTENvampyrjakten brädspel spelglädje

Nyfikna som ni är har du och dina vänner smugit in i ett gammalt slott… Portarna slår igen bakom er.
Då upptäcker du att i slottet bor den blodtörstige greve Dracula, vampyrernas härskare! Hur ska du komma ut?

Nu börjar det nervkittlande spelet där blodpölar, hemliga falluckor, facklor, nycklar och stinkande vitlök påverkar spelets utgång. Och du går aldrig säker… För blir någon av dina vänner biten greve Dracula förvandlas de också till vampyrer som börjar jaga dig!

Vem vinner? Du – någon av dina vänner eller vinner vampyrerna? I spelet får du svaret!

Juryns motivering:

”Här gäller det att ta sig ut ur Draculas slott! Men det gäller att akta sig för att bli fångad och biten av Dracula. Händer det, ändrar man skepnad och blir vampyr med uppdrag att jaga de andra spelarna innan de hinner ta sig ut ur slottet. Skräckblandad förtjusning när blodpölar, hemliga falluckor eller stinkande vitlök blir roliga och lite ruskiga hinder på vägen. Rejält och gediget med många roliga vändningar och turer när man spelar.

Årets familjespel: 

klask brädspel spelglädjeKLASK

Stick in handen ur bordet. Försök göra poäng men akta dig för hålet. KLASK!

Juryns motivering:

”En djärv och minst sagt originell utveckling av det gamla hockeyspelet. Här är det ett slags fotboll, där spelarna använder sig av två rörliga magneter, som kan hamna i eget mål, fastna bland andra magneter, eller helt enkelt göra mål, alternativt – vilket händer oroväckande ofta – självmål.

Givet partyspel som passar alla åldrar. Förutom att det är roligt att spela med familjen och på kalas med goda vänner, har spelet stor potential att konkurrera ut dartspel eller biljardbord på puben.

Årets vuxenspel:

trexo brädspel spelglädjeTREXO

Försök att få fem i rad av din symbol – vågrätt, lodrätt eller diagonalt. Men se upp! Varje gång du spelar en bricka lägger du samtidigt ut motståndarens symbol.

Leder din motståndare och verkar omöjlig att stoppa? Då kan du bygga på höjden! Lägg en ny bricka ovanpå två andra brickor, och den nya brickan ersätter de symboler den läggs på. Ett enda välfunnet drag kan få ett parti att svänga.

TREXO har enkla regler men mycket taktik. Ett riktigt spännande spel för den som gillar kluriga och strategiska spel.

Juryns motivering:

”Spelidén är så enkel att den också är genial. Med likadana brickor, med X och O, gäller det att först få fem i rad. Inget nytt i det, men här kan du också lägga brickorna ovanpå varandra vilket ger helt nya dimensioner åt spelandet. Kan verka lätt i början, men efter ett tag när spelarna hittar nya knep och lister blir det intensivt spännande där taktik och finter snabbt kan belönas, eller resultera i ödesdigra klavertramp.

Utmanande för geniknölarna!

****

Där har vi vinnarna och jag kan redan nu säga att jag är ytterst tveksam till, ja egentligen alla utom årets barnspel. En spinoff på bordshockey, är det verkligen ett sällskapsspel? Inte skulle jag benämna mitt gamla Stiga Playoff så… Och ett spel med åldersgräns från 7 år som årets vuxenspel? Nja, nej jag är tveksam.

Men som jag skulle älska att få mina tvivel både massakrerade och förnedrade. Hoppas, hoppas.

Kommentera

