Recension: Crossroads Companion App

dead of winter spelglädje brädspel sällskapsspelSpeltyp: speltillbehör Antal spelare: 2-5 
Speltid: 60-120 min Språk: Engelska
Ålder: 13+ år Tillverkare: Plaid Hat Games

Japp, det har blivit dags igen, Martin ska skriva om DEAD OF WINTER. För någon vecka sedan hade jag nämligen möjlighet att prova CROSSROADS COMPANION APP (CCA) och tycker därför att det vore ett tjänstefel av mig att inte skriva några rader i ämnet. De av er som inte har spelat DEAD OF WINTER någon gång kommer att tycka att den här recensionen är ren gallimatias eftersom jag inte tänker lägga någon tid överhuvudtaget på att förklara hur spelet går till. Är ni nyfikna hänvisar jag er istället till min recension, som jag länkade till ovan, eller så får ni helt enkelt sluta läsa nu och surfa vidare (på Spelglädje alltså).

Jag vet, det kan tyckas märkligt att en brädspelsblogg plötsligt ger sig på att recensera ett digitalt hjälpmedel. Speciellt att det sker på Spelglädje faktiskt, eftersom undertecknad är en stor skeptiker till de digitala inslagen vi nu för tiden ser en hel del av i våra kära analoga leksaker (det finns ju dock lysande undantag som verkligen tillför något till hobbyn och som inte ens en gammal träbock som jag kan stå emot (appen i ALCHEMISTS är ett sådant exempel)). Men ändå, efter att ha läst lite om vilka konster appen kunde kände jag helt enkelt att jag inte hade råd att inte prova CCA.

Vad är då syftet med appen? Vad kan den göra? Är den bra? Ah, frågorna hopar sig!

Själva syftet med appen är att den rakt av ersätter den hög med kort som i spelet kallas Crossroads-kort. Crossroads-korten är drivande i den story telling som DEAD OF WINTER innehåller och för att göra det enkelt för sig kan man säga att varje kort innehåller en händelse som eventuellt inträffar i spelet. Jaha, så istället för att läsa på de riktiga korten så läser man deras motsvarigheter i appen? tänker ni nu.

Nej, så patetiskt är det självklart inte. Till att börja med presenterar appen all information på en strikt need-to-know-basis. Först presenteras bara villkoret som ska uppfyllas för att Crossroads-kortet ska aktiveras, därefter visas texten och de eventuella valmöjligheter som finns, och först när spelaren har gjort sitt val visas slutligen konsekvensen av kortet. Det gör att spoilers undviks i största möjliga mån och spänningen går att ta på så fort Crossroads-val ska göras eftersom ingen faktiskt vet vilka konsekvenserna blir. Tvång att göra val baserat på känsla snarare än matematiskt räknande lyfter spelet mycket och gör intrycket av att man faktiskt lever under katastrofartade omständigheter mer påtagligt.

dead of winter spelglädje brädspel sällskapsspelMan behöver heller inte läsa korten själv längre, utan de läses mycket skickligt upp av Eric Summerer. Borta är alltså de ögonblick av stapplande engelska uppläsningsförsök som så ofta förekommer när lite längre texter ska läsas i spel. Summerer är, i alla fall enligt mig, en höjdare på att läsa stämningsfullt och jag upplever att alla samlas kring Crossroads-kortet på ett helt annat sätt med CCA är när man läste själv.

Massor av plus till CCA alltså, men självklart finns det också ett antal minus på egenskapskontot. Om man, som undertecknad, äger ett eller flera promo-kort så är de enligt de uppgifter jag har inte inkluderade i appen. Eftersom promo-figurerna säljs separat förstår jag att de inte kan infogas hur som helst, men möjligheten att lägga in dem via en kod eller liknande tycker jag borde finnas. Har man gjort egna crossroads-kort går dessa så klart heller inte att infoga, men samtidigt ser jag stora möjligheter för Plaid Hat Games i att infoga en digital Crossroads-creator i appen. Bara tanken på hur mycket skoj man skulle kunna skapa med lite kreativitet får det att rycka i snöskottararmen. Nu är detta inte verklighet idag (och är heller inte utannonserat vad jag vet), så jag antar att det kommer att stanna vid en förhoppning.

Den enskilt sämsta delen av appen har faktiskt med Eric Summerers uppläsning att göra. Han är en briljant läsare och skapar stor spänning genom sitt engagerade sätt att läsa, men varför i hela friden har man då inte också låtit honom läsa in konsekvenserna av varje kort? Det känns minst sagt rumphugget att få allt uppläst utom själva ”domen” för det val man har gjort. Snålt, eller bara slarvigt? Ingen aning, men det är väldigt synd eftersom appen hade kommit väldigt nära full pott annars.

Sammantaget tycker jag dock att CCA är ett utmärkt komplement till DEAD OF WINTER och jag kommer att använda den varje gång jag spelar framöver. DEAD OF WINTER är för mig ett spel där stämningen och spänningen är viktig och då är appens need-to-know-uppbyggnad och skickliga berättande klockrena ingredienser.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s