Vad är Kickstarter?

Kickstarter Spelglädje BrädspelDet här året har jag spenderat en hel del mantimmar på Kickstarter och när jag i helgen valde att stötta inte mindre än två nya projekt mindes jag att det, under den stora jultävlingen, framkom att lite Kickstarter-info hade varit önskvärt på Spelglädje. Så nu tänkte jag att ni skulle få det, helt enkelt.

Och därmed, gott folk, är stunden kommen för Spelglädjes Kickstarter-skola. Jag ska inte på något sätt utge mig för att vara proffs i ämnet, men eftersom det ligger i tiden att uttala sig om saker man inte är expert på vill ju liksom inte jag vara ett dugg sämre. Det ni kan förvänta er är alltså en ungefärlig redogörelse för hur Kickstarter fungerar och så fyller jag på med mina egna erfarenheter efter det.

Så… Kickstarter. Vad är det egentligen förutom ett svart hål att stoppa pengar i? Jo, det är en plattform för s.k. crowdfunding, vilket innebär att kreatörer söker förskottsbetalning för att kunna finansiera tillverkningen av en produkt. Personerna som stöttar projektet kallas för backers (därav uttrycket ”att backa”) och de kommer, om allt går som det ska, få varan hemskickad till sig när tillverkningen är färdig. Har man uppfunnit en helt ny sorts osthyvel eller en självknytande slips så är det alltså bara att starta en kampanj och hoppas på att samla tillräckligt många intresserade.

Hur intressant en självknytande slips nu får anses vara, så är Kickstarters stora behållning självklart brädspelsavdelningen och det är därför där jag spenderar all min tid. Nya intressanta projekt tillkommer varje dag och det är egentligen bara den egna disciplinen (och ekonomin) som avgör hur mycket man kommer att trassla in sig.


Vad innebär det då att backa ett projekt? Jo, när man väl har hittat ett projekt man tycker om, och det gör man förr eller senare, är det tid att skrida till verket. Det första man då gör (förutom att kritiskt granska allt annat som har med kampanjen att göra!) är att kontrollera vilka fraktalternativ som finns och om det ens går att få varan skickad till sig. Många projekt är EU-friendly, vilket innebär att alla spel som ska till EU fraktas till samma central och skickas vidare därifrån för att slippa tullavgifter.

Därefter  är det dags att bestämma sig för vilken pledge level man är intresserad av. Ofta går det att välja mellan allt ifrån ren donation eller print and play-version av spelet (skriv ut, klipp och klistra) till exklusiva deluxe-versioner med massor av materiellt lullull.

Varje projekt har ett bestämt pengamål för att det ska kunna förverkligas. Pengar därutöver brukar användas till s.k. stretchgoals, vilket innebär att kampanjen har en ekonomisk stege som låter tillverkaren att exempelvis höja kvaliteten på komponenter, lägga till expansioner eller ja, i princip vad som helst i takt med att de insamlade pengarna växer. Alla stretchgoals går så klart att följa på projektsidan och de är en extremt kraftfull motor för att driva kampanjen framåt. Vem kan liksom tacka nej till mer materialism i brädspel?

När kampanjtiden för projektet har gått ut finns det förhoppningsvis tillräckligt mycket pengar för att förverkliga det och det är först då som pengarna dras från kortet man angivit som betalningsmetod. En liten, men ack så viktig, detalj här är att om ett projekt skulle misslyckas med sin finansiering så behöver man inte betala något, på Kickstarter är det ”allt eller inget” som gäller.

Därefter är det bara att vänta. Och vänta. Och vänta lite till. Och glömma att man väntar. Och slutligen bli överraskad över att det redan är dags för leverans. För väntan är ofta lång mellan kampanjens slut och den stund då det sprillans nya brädspelet ligger framför en, ett år är absolut ingen ovanlighet. Om man får sitt spel överhuvudtaget, vill säga…

…för det är extremt viktigt att komma ihåg att Kickstarter inte är en butik. Pengarna man väljer att investera i ett visst projekt är egentligen ett lån till tillverkaren. Självklart kommer de göra allt i sin makt för att realisera produkten, men förseningar är inte ovanliga och, även om jag inte har råkat ut för det själv, så har jag hört talas om personer som efter många år fortfarande väntar på sin produkt. Man bör alltså känna till att det är förknippat med viss risk att Kickstarta, så om det skulle gå åt fanders är det liksom inte lönt att spela ut ”kränkt småbarnsförälder som knappt har råd med mat”-kortet och/eller gråta ut i lokalpressen.

brädspel spelglädje sällskapsspel burgle bros

Burgle bros – ett av spelen jag har varit med och Kickstartat

Okej, så varför sysslar jag då med att backa på Kickstarter? Ofta blir ju spelen ganska dyra och man får, som skrivet, vänta länge.

Det korta svaret på den frågan är att jag är en brädspelsnörd (och materialist) ut i fingerspetsarna, jag tycker helt enkelt att det är otroligt intressant att hitta nya spel och spelidéer.

Det långa svaret? Samma som ovan med tillägget att när jag hittar ett projekt som slår an precis rätt hos mig så älskar jag att följa kampanjen från start till mål och se min peng bidra till att ett redan intressant spel fylls på med fantastiska stretchgoals och exklusiviteter som bara kan fås via Kickstarter. Vissa kampanjer låter dessutom backers påverka innehållet, bidra med idéer eller göra sin kopia av spelet personlig på olika sätt, så när man väl har lagt sin pledge öppnar sig en community av likasinnade som älskar att diskutera och vara kreativa.

Sen har vi ju den inte så ringa detaljen med att alla Kickstarter-spel inte når butik i Sverige eller någonstans överhuvudtaget. Jag brukar försöka undersöka den saken så gott det går för oftast ser jag ingen anledning att betala mer för något som jag kan köpa mycket billigare något år senare. Men. I de fallen där man inte kan vara säker på hur det ska bli får jag helt enkelt lägga spelets pris i ena vågskålen och risken att aldrig någonsin få spela det i den andra.

brädspel spelglädje Kickstarter sällskapsspel Dinosaur Island

Dinosaur Island – mitt favoritprojekt i år. Hittills…

Sammanfattningsvis, jag kan verkligen inte nog rekommendera er att läsa på ordentligt om ett projekt ni är intresserade av att backa. På kampanjsidan finns all information ni behöver för att kunna ta ett rationellt beslut och om ni undrar något därutöver är det bara att kontakta kreatören. Ofta är det en extremt öppen och transparent miljö i en Kickstarter-kampanj och de funderingar man har är man sällan ensam om. Efter att ni har lagt er pledge, följ kampanjen! Alla nyheter, kommentarer osv. som går att hitta där hjälper er att avgöra om det är läge att backa ur eller fortsätta.

Jag är medveten om att jag kanske stundtals låter som en domedagsprofet gällande riskerna med Kickstarter, men det är för att vara övertydlig om att de faktiskt existerar. Själv har jag aldrig råkat ut för varken stora förseningar eller uteblivna spel och jag inbillar mig att det, i alla fall delvis, beror på att jag är så noggrann med att välja ”rätt” projekt.

Och slutligen, ha roligt! Att delta i en Kickstarter-kampanj ska kännas kul, spännande och lustfyllt. Njut av processen, njut av väntan och till sist: njut av spelet vars existens ni har bidragit till!

Kommentera

